Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2013

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ --> ΦΥΣΙΚΗ --> ΦΥΣΙΚΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ 

ή μπορείς να το δεις και αντίστροφα. 





 Η ΟΜΟΡΦΙΆ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ 


 "Τα Μαθηματικά, αν τα δούμε από την σωστή οπτική γωνία, δεν απεικονίζουν απλά την αλήθεια, αλλά και μια υπέρτατη ομορφιά - μια ομορφιά ψυχρή και λιτή, χωρίς τα πανέμορφα στολίδια της ζωγραφικής ή της μουσικής." -Bertrand Russell


Μια πολύ όμορφη σύνθεση.    


http://vimeo.com/77330591

Τρίτη 27 Αυγούστου 2013

ΑΛΛΑΓΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΤΥΠΩΝ



  


 Ένα "κλασσικό"  πλέον βίντεο, από τον σύμβουλο εκπαίδευσης Κεν Ρόμπινσον, που δίνει αφορμές για πολλές συζητήσεις.

   "Προσπαθούμε να συναντήσουμε το μέλλον κάνοντας ό,τι κάναμε και στο παρελθόν".


    Η ακαδημαϊκή επάρκεια (ολοκλήρωση κύκλου κλασσικών σπουδών) βρίσκεται στο DNA του προτύπου της εκπαίδευσής μας. Με βάση αυτό το κριτήριο χωρίζουμε τους ανθρώπους σε "έξυπνους" και "όχι έξυπνους". Έτσι πανέξυπνοι άνθρωποι νομίζουν ότι δεν είναι έξυπνοι. Αυτή η διαστρέβλωση προκαλεί αύξηση, ιδιαίτερα στα πολιτισμένα κράτη, του συνδρόμου ADHD (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας)

   Στην Αμερική το ADHD αυξάνεται σαν πανούκλα και αντιμετωπίζεται φαρμακευτικά (!!!...)

   "Τα παιδιά πολιορκούνται από πληροφορίες και καλέσματα από όλες τις πλατφόρμες: Κομπιούτερς, κινητά τηλέφωνα, διαφημίσεις, τηλεόραση, ... και εμείς τα τιμωρούμε επειδή αφαιρούνται. Από τι αφαιρούνται; Από ένα συνήθως βαρετό σχολείο;"

   "Βλέπουμε το σχολείο να λειτουργεί πάνω σε βιομηχανικά πρότυπα. Ομαδοποίηση κυρίως με βάση την ηλικία (ημερομηνία παραγωγής), διαχωρισμός γνωστικών αντικειμένων, κουδούνια - ωράρια, ομογενοποίηση και συμμόρφωση. Δηλαδή ΤΥΠΟΠΟΙΗΣΗ".

   Ποιο το πρόβλημα; Καταστρέφουμε την αποκλίνουσα σκέψη. Το απαραίτητο στοιχείο της δημιουργικότητας. 

   "Δημιουργικότητα είναι η διαδικασία να γεννάς γνήσιες ιδέες που έχουν αξία. Αποκλίνουσα σκέψη είναι η ικανότητα μα βλέπεις πολλές απαντήσεις σε μια ερώτηση.
Είναι ικανότητα των πραγματικά ευφυών ανθρώπων".

   Η έρευνα δείχνει 
1) ότι σχεδόν όλοι έχουν αυτήν την ικανότητα και 
2) όσο εξελίσσεται η εκπαίδευση τόσο μειώνεται η ικανότητα για αποκλίνουσα σκέψη.

   "Μια είναι η απάντηση σε κάθε πρόβλημα", "και είναι στο τέλος του βιβλίου που πρέπει να διαβάσεις", "και μην κοιτάς τις λύσεις", "και μην αντιγράφεις"...
Έξω από το σχολείο αυτό λέγεται "συνεργασία".

   Ας σκεφτούμε λοιπόν, δημιουργικά αλλάζοντας τα πρότυπα λειτουργίας. Ας δεχτούμε επιτέλους ότι "η πραγματική μάθηση γίνεται καλύτερα μέσα σε ομάδες. Η συνεργασία είναι το υλικό ανάπτυξης",

Το δικό μας σχόλιο είναι ότι δεν πρέπει να απορρίπτουμε ασυζητητί τις κοινωνιογνωστικές  και ομαδοσυνεργατικές μεθόδους διδασκαλίας. Υπάρχει μια ευκαιρία για εφαρμογή στα νέα "φρούτα" του σχολείου που λέγονται PROJECT και  της ΕΙΔΙΚΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ.
Ας σκεφτούμε προτού πέσουμε στην παγίδα να εφαρμόζουμε σωστές μεθόδους με λάθος τρόπο.

Και η ομιλία του πάνω στο ίδιο θέμα στο TED

https://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity?language=el#t-253730



Τρίτη 24 Ιουλίου 2012

"ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΠΟΥ ΕΧΑΣΑΝ ΤΟΝ ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΜΟ ΤΟΥΣ, ΑΠΛΑ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΔΑΣΚΟΥΝ" (και 12 κόλπα για την διαχείριση της τάξης)

ΟΚ, ακούγεται κάπως υπερβολικό. Ιδιαίτερα σε συνθήκες σαν τις σημερινές που η οικονομική ασφυξία σκοτώνει μια - μια τις πρωταρχικές λειτουργίες της εκπαίδευσης.
Η εξήγηση είναι ότι απευθύνεται σε περιστασιακούς δασκάλους και όχι κατ' επάγγελμα. Ναι, σε κάποιες κοινωνίες έχει επικρατήσει η ανώτερη μορφή δασκάλου : "casual teacher". Είναι το επόμενο σκαλί μετά τον αναπληρωτή και τον ωρομίσθιο.

Εμείς όμως, πρέπει να διακρίνουμε το εξαιρετικό μήνυμα που προβάλει το θέμα: "Ο ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΜΕΤΑΔΟΤΙΚΟΣ. ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΜΗΝ ΦΡΟΝΤΙΣΟΥΜΕ ΠΡΩΤΑ ΤΟΝ ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΜΟ ΤΟΥ ΔΑΣΚΑΛΟΥ;" Ίσως ακριβώς για έναν λόγο:  δεν πρέπει να καταλήξουμε "περιστασιακοί".

Το φιλμάκι δίνει 12 ιδέες για την διαχείριση της διδασκαλίας.

1.   Διαχείριση συμπεριφοράς.
2.   Αναδρομή στην προσωπική μας φιλοσοφία.
3.   Εφεδρικό υλικό γενικής αναφοράς για περίπτωση ανάγκης.
4.   Επίδειξη της επιθυμητής συμπεριφοράς (υπόδειγμα).
5.   Άμεση προσωπική επαφή.
6.   Επίδειξη συνέπειας στους κανόνες.
7.   Καταγραφή σχολιασμός συμβάντων (για επιβράβευση).
8.   Παρουσία σε ολο τον χώρο της αίθουσας.
9.   Αποφυγή του να χάσουμε την ηρεμία μας.
10. Δημιουργική σκέψη.
11. Επίδειξη ευγένειας.
12. Η ζωή δεν είναι αγώνας ταχύτητας.

Νομίζω είναι ζωτικό να ακούμε συναδέλφους να μιλούν για τις εμπειρίες τους και τον τρόπο δουλειάς τους.

Η γλώσσα είναι αγγλική. Δεκτές διαφορετικές ερμηνίες των αναφερόμενων.

http://www.youtube.com/watch?v=BDAEBMFycIk






Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2011

Μην σου βγεί το όνομα...

Μας κατηγορούν για πολλά. Είστε αφηρημένοι, είστε απογειωμένοι, δεν μπορείτε να σκεφτείτε όπως οι άλλοι. Μάλλον μας φθονούν.
Α! πέρασε πάλι η ώρα...


Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2011

Μου φέρνει δάκρυα στα μάτια ...


Η συγκλονιστική φωτογραφία μιας εφτάχρονης που πουλάει γλυκά σ’ έναν δρόμο στη Δαμασκό, ενώ παράλληλα προσπαθεί να διαβάσει τα μαθήματά της δεν συγκίνησε μόνο τον φωτογράφο Wasim Kheir Beik, που απαθανάτισε τη στιγμή, αλλά έκανε και το γύρο του κόσμου προκαλώντας ανάμεικτα συναισθήματα στους αποδέκτες της.
κοριτσάκι διαβάζει τα μαθήματά του στην ΔαμασκόΟ νεαρός φωτογράφος έκανε μεγάλες προσπάθειες για να «πετύχει» τη συγκεκριμένη φωτογραφία, εφόσον η πεισματάρα μικρή δεν τον άφηνε να τη φωτογραφίσει, κρύβοντας με τα χέρια της το πρόσωπό της. Στο τέλος, ο φωτογράφος απέκτησε την πολυπόθητη φωτογραφία με φακό από 30 μέτρα απόσταση.
Το Αραβικό Πρακτορείο Ειδήσεων (SANA), για το οποίο δουλεύει ο Wasim Kheir Beik, έδωσε το πρώτο βραβείο για το 2007 στον φωτογράφο και 1.000 δολάρια ως έπαθλο, και προώθησε την φωτογραφία στο παγκόσμιο δίκτυο με τίτλο «Εκπαίδευση και εργασία».
Όταν ρωτήθηκε ο Wasim Kheir Beik  για το μήνυμα που ήθελε να στείλει μέσα από τη φωτογραφία του, απάντησε: «Θέλω να αποδείξω ότι ο άνθρωπος με θέληση και μόχθο μπορεί να νικήσει τη φτώχεια».


Δευτέρα 28 Νοεμβρίου 2011

Η διδασκαλία των μαθηματικών χρειάζεται αναδόμηση εκ του μηδενός

Και πάλι από το TED. Φρέσκες απόψεις, σύγχρονες αντιλήψεις, μοντέρνες πρακτικές.


"...  5 συμπτώματα που δείχνουν ότι η διδασκαλία των μαθηματικών είναι λάθος (στις Ηνωμένες Πολιτείες, τόσο μακρυά και όμως τόσο όμοια)
1) Έλειψη πρωτοβουλίας από τους μαθητές
2) Έλειψη επιμονής από τους μαθητές
3) Δεν συγκρατούν ότι διδάσκονται
4) Αποστροφή στα προβλήματα λέξεων
5) Ανυπομονησία στο να δοθεί ο τελικός τύπος

...........

Τι προτείνει

1)  Χρησιμοποιείστε πολυμέσα
2)  Ενισχύστε την διαίσθηση που αρμόζει στο επίπεδο των προβλημάτων
3)  Ρωτήστε την συντομότερη ερώτηση που μπορείτε
4)  Κάντε τους μαθητές να σχηματίσουν το πρόβλημα
5)  Βοηθείστε όσο λιγότερο είναι δυνατόν

..."

Αναδόμηση


Κυριακή 27 Νοεμβρίου 2011

OWNED BY ... ΤΠΕ.

   Δεν έχω διαθέσιμο εργαστήριο πληροφορικής, ούτε υπολογιστή στην τάξη.

   Οι ΤΠΕ όμως κυκλοφορούν στο αίμα μας.

   "Multimedia" διαγωνίσματα χωρίς Multimedia.



Φύλλο εργασίας Περιγραφικής Στατιστικής


Διαγώνισμα στις προόδους

ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΥ, ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ

   Μια παρουσίασή μου σε διημερίδα Επαγγελματικού Προσανατολισμού, που θα μπορούσε να φανεί χρήσιμη σε συναδέλφους και γιατί όχι, και σε μαθητές.
   Το κείμενο, έχει και ενδείξεις συγχρονισμού με την προβολή των διαφανειών.

Η παρουσίαση

Το συνοδευτικό κείμενο



Ο Χάρρυ Κλιν τελείωσε Μαθηματικο;  

 





STOP TEACHING CALCULATING. START TEΑCHING MATH.

Παγκοσμίως γνωστά τα βιντεάκια του TED. Σοβαρές ιδέες παρουσιάζονται με σύγχρονες και ανάλαφρες παρουσιάσεις.
Εδώ μια διάλεξη που δίνει μια νότα για το πως θα διδασκουμε μαθηματικά ... αλλιώς, με την βοήθεια των υπολογιστών.
Εδω το βιντεάκι με ελληνικούς υπότιτλους


Αφήστε τους υπολογισμούς στους υπολογιστές

"...    Γιατί να διδάσκουμε μαθηματικά; Για 3 λόγους.
α)  Τεχνικές δουλειές (σημαντικές για την ανάπτυξη της οικονομίας)
β) Ανάγκες της καθημερινότητας (για να λειτουργήσει ο κόσμος χρειάζεται ποσοτική αντίληψη, π.χ. για να υπόλογίσεις το δάνειό σου, να διαβάσεις τα στατιστικά της κυβέρνησης...)
γ) Για την λογική εκπαίδευση του μυαλού

..........."


ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΦΙΛΜ ΜΕ ΤΗΝ ΤΕΧΝΙΚΗ STOP-KARE

   Το STOP-KARE είναι μια τεχνική για κατασκευή εκπαιδευτικών τανιών (και άλλων φυσικά, που κατα κόρον βλέπουμε κάθε μέαρ στην τηλεόραση).
   Η ιδέα είναι απλή: βγάζω διδοχικές φωτογραφίες από σκηνές που μεταβάλω προοδευτικά, τι ρίχνω σε ένα πρόγραμμα επεξεργασίας video και προσθέτω ήχο, τίτλους και εφέ.
  
Το παρακάτω φιλμάκι έγινε σε εκπαιδευτικό σεμινάριο της Φιλοπρόοδης Ένωσης Ξάνθης (ΦΕΞ) το 2010.
   Η φωνή του "μπαμπά"  ίσως σας φανεί γνωστή.